Výjavy z mojeho života
Jonáš Záborský
Výjavy z mojeho života.
1.
Ukážka uhorskej spravedlivosti.
Proboval som viac razí uviesť vo fare mojej
nedelňú školu, ale nešlo to, pri všeobecnom odporu smyselného ľudu. Keď to
naložil i krajinský zákon z r. 1868, a biskup súril jeho uskutočnenie:
vyhotovil som z matriky soznam detí zaviazaných školu nedeľňú navštevovať,
a prečítal som to na Petra – Pavla r. 1869 v malo-šárišskom kostole.
Medzi deťmi spomenutými nalezalo sa
i dvojo detí Ďura Tögyörta, zadlženého sedliaka, hovädského korheľa,
mnohokráť pokutovaného, žalárovaného zločínca. Menovanie jeho detí,
z níchž žiadno nikdy ani do školy neposielal, tak ho popudilo, že hneď
v kostole vzal neslýchanú a nevídanú pomstu.
Po kázni držal som katechisáciu,
vysvetľoval som mládeži prvé božie prikázanie. Hovoril som, vo smyslu
katechismusa, že u nás proti tomuto prikázaniu hreší sa skrze povery,
a spomenul som veštcov, vykladanie karát, strigy, porobeniská. Tu sa
Tögyört zdvihne v lavici, zarukne bujačím svojím hlasom: „Podzce ľudze do
karčmy, bo take reči lem do karčmy valušne.“ Ja som prestal katechizovať, on
odešol do blízkej krčmy s vyhražovaniem. V tejže krčme zlorečil mi po
polední prede mnohými svedkami: „N-m mu, ja jeho stotisic duši, nech mi pošle
svoju služnicu za pestunku; banujem, že som nešol a nedal mu v pysk.“
Zadal som ho slúžnemu. Slúžny, Dieneš
Melioris, po vyslyšaniu svedkov v Malom Šáriši, poslal lotra
s pandúrmi do Prešova. Ale už na druhý deň pustil ho stoličný súd na
slobodu, a pri autentikácii pokračoval s nápadnou strannosťou.
Hlavnieho mojeho svedka nepovolali nikdy, kládli terminy ďaleké a zas
odvolávali, posielali s neporidzenou domov, hneď tých, hneď oných svedkov
zapomneli predvolať, vinnému sami pchali do úst, že bol opitlý. Po vypusteniu,
jednoho z mojích svedkov zrazil tak, že pol hodiny ležal omdletý, jednomu
sedliakovi z Ovčieho prevalil na hradskej ceste hlavu beze všetkej
príčiny, žida vyhnal so ženou i s deťmi z krčmy. To som oznámil
súdu, ale všetko darmo. Bude tomu už rok, a ešte žiadnoho zadosťučinenia
nemám, ani neviem, čo sa stalo, bo ma ohráknul referent, že mne do toho nič. Len
zo strany slyším, že stoličný súd odsúdil lotra na sedem dní areštu, ale fiškáľ
stoličný že sa odvolal na súd vyšší. Pokutovaný som bol ja, bo som musel platiť
príležitosť tri razi do Prešova, raz do Malého Šáriša.
Teraz vidzme, ako ten istý súd súdil
v inej prípadnosti. V Župčanoch vadili sa sedliaci v krčme.
Jeden spomnel slúžneho, a druhý, Ďuro Márton, reknul vo hneve, spôsobom
sedliackym: „N-m tvojmu slúžnemu.“ Náhle ho protivník udal, hneď bol jatý,
odsúdený, a pol roka vysedel.
Také sú uhorské súdy! Beze všetkého stydu
meria sa spravedlivosť mierou dvojakou. Znám i prípadnosti, kde za maličké
zneuctenie farára boli sedliaci i na rok areštu odsúdení. Ale ja som
rozkričaný pansláv, nasledovne vogelfrei.
2.
Gróf Jozef Deseöffy.
Keď som meškal, po mojom katolizovaniu,
v semeništi košickom, doznal sa o mne, že gräcky rozumiem, starý gróf
Jozef Deseöffy, ten istý, ktorý proti Štefanovi Széchényimu vystúpil vo svojom
„Hitel taglalatja.“ Poneváč sa na starosť učil gräcky, zaviazal so mnou
známosť. Chodil som každý deň ku nemu, a čítali sme spolu gräckú čítanku. Radoval
sa pri tom, ako decko! To sú výrazy! hovoril. Takého požitku nemal som ešte
v živote mojom. Nič nad Múzu gräckú. To je čosi božského. Keď spozoroval,
že ja sa nesiem Slovákom, hovoril neraz s nepokojom: Slovákom učinili naši
predkovia krivdu, ale my potomci z toho nemôžeme. Ja som žiadnomu
z ních majetky neodjal. Bolo mu, ako čoby olúpení pred tisíc rokami
Slováci svoj majetok reklamovali.
3. Poľský
vystehovalec v Uhrách.
Za mojeho kapláňovania v Pazdišovciach
býval tam, v dome Jozefa Szirmaja, vystehovalý Poliak, jehož meno mi už
dávno z pamäti vypadlo, ale postava akoby i teraz predo mnou stála.
Bol mužík maličký, niesol sa zpoľštelým francúzskym barónom, hovoril najradšej
francúzsky, ktorú reč i mňa učil, mal knihy francúzske, v níchž
obyčajne sedel. Sebedržanie ale jeho bolo lokajské, impertinentné. Bolo
v dedine plno smiechu, že nevesty vábil okazovaniem mužského úda,
a behal za nimi po poľu. Vo dvore počínal sebe s bezohľadnou
drzosťou. Ešte všetci spali, už jemu vyburcovaná gazdiná musela dávať jablká,
hrušky, suchú ovoc, orechy. Nosil toho na faru plné vrecká, chodil jediac po
ulici. Muž asi štyridcaťroční podobal sa vo všetkom rozpästenému chlapcu. Pri
všetkom tehdajšom úsrdiu ku Poliakom odohnalo ho posléze trpevšie do roka jeho
nezdoby panstvo.
4. Úryvky
z listov.
1. Hurban písal 31. jan. 1871 Baltazárovi
Ružiakovi, táborskému kazateľovi, medzi iným doslovne toto.
„Veliké oči som vyvalil, čítajúc, že milý
Jonáš Záborský myslí, ako bych ja dáky neprajník jeho bol. Ja od mojej mladosti
velice velikou úctou horel som k mužovi tomuto a znám ceniť jeho
hlbokú mysel a smelé myšlienky a skrz voskrz premysleného muža.
A bolo mi clivo okolo srdca, keď som raz v Martine zbadal, ako
chladno sa má ku mne. Ja ale niesom navyklý strkať sa žiadnemu, a preto
som po príčine nepátral. Možno, že bolo nedorozumenie. Z príležitosti
„Žehrí“ Kalinčiak sa s ním poharkal v Pohľadoch. Potom boly tie moje
hádky s Lichardom o slovenčinu, v ktorých tuším, ale sa už
nepamätám, on stál po strane Lichardovej, a napokon prišli jeho dramatické
diela i pod môj súd. To všetky moje viny proti Záborskému, ak sa môžu
vinami pomenovať. Jinak ale ja dávno na ty veci zabudol, a zaostala len
vždy prvá láska moja k nemu, a k vzletu jeho myšlienok,
a jeho lásky slavianskej. Požehnanie božie mu z neba zvolávam na úkony,
boj a práce jeho.“
2. Daniel Bachát, pribylinský farár, na
tohože Ružiaka písal 23. nov. 1876 toto.
„Nezabudni mi srdečne pozdraviť, keď budeš
s ním, aj veleb. p. J. Záborského a povedz mu: žeby som oboskal tú
jeho ruku, ktorá nám „Panslavistického farára“ napísala. Záborského za „Žehry“
kacirovali, kto? Hurban, Kalinčiak, mládež. Ale Záborský mal vždy pravdu. Tí
prujší idealizovali o ľudu slovenskom, k čomu to viedlo? Záborský ho
dal tak ako je. Teraz sa to už aj Hurbanovi páči,* keď skúsil, čo mu jeho
vlastní Hlboč. nastrojili. Kto s ľudom žije, buď si je on evanj. buď
katol. farár, Záborského diela zostanú mu neocenitelnými. Zab. bol
i evanj. i kat. farárom, jeho zkúšenosť nemá v národe slov.
sidealizovanom páry.“
_______________
* „Panslavistický farár“ je vzor slohu
rázneho, priehľadného, jasného a dôkaz smelosti muža národného hodnej.
„Cirkevní Listy“ na r. 1870, čísl. 38.